Q&A - Yleisimmät kysymykset ja vastaukset

Toimeksiantokuva

Tehtävänäsi on testiasiakkaana toimiminen erilaisissa mittaustehtävissä. Sinulla on oikeus päättää mihin tehtävään ilmoittaudut, mutta paikan hakeminen on sitovaa. Sinun ja Buennon välille ei synny työsuhdetta, vaan toimeksiantosuhde.

Toimeksiantosopimus kuitataan hyväksytyksi rekisteröidyttäessä. Sinulla on asiakkaitamme kohtaan salassapitovelvollisuus, etkä saa kertoa tutkimuksen sisällöstä tai vastaavasta kenellekään muulle kuin Buennolle.

 

Usein kysytyt kysymykset – Palkkionmaksu

Palkkionmaksu yleisesti

Toimeksiantosuhteesta maksetaan palkkio, joka on työkorvausta. Työkorvaus määräytyy toimeksiannon mukaan ja siitä ilmoitetaan tehtäväkohtaisesti erikseen. Korvaus koostuu tehtävästä riippuen peruspalkkiosta ja mahdollisista bonuksista. Toimeksiannoista ei makseta erikseen esimerkiksi kilometrikorvausta, vaan palkkio sisältää myös mahdolliset matkakustannukset.

 

Toimeksiantojen yhteydessä voi olla maininta “ostosraha”. Ostosraha korottaa tutkimuksen palkkiota, se ei kuitenkaan ole kulukorvaus, joten siitä pidätetään ennakonpidätys. Ostosraha on lähtökohtaisesti aina korkeampi kuin myymälän edullisimmat ostokset. Esimerkiksi ostorahan ollessa 10 euroa, voit tehdä ostoksen sitä edullisemmasta tuotteesta ja palkkio kasvaa 10 euron ostosrahalla.

 

Teemme ennakonpidätyksen ilmoittamasi veroprosentin mukaisesti. Sinun ei tarvitse ilmoittaa kerryttämiäsi korvauksia erikseen, esimerkiksi verotuksessa. Työkorvaus ei kerrytä eläkettä eikä siitä makseta sosiaaliturvamaksua. Pääset ilmoittamaan tietosi palkkionmaksuun kirjautumalla ja klikkaamalla Tili -> Täytä palkkionmaksutiedot.

 

Täytetyt palkkionmaksutiedot säilyvät seuraavan vuoden tammikuuhun asti. Mikäli tietosi eivät muutu siihen mennessä, sinun ei tarvitse täyttää samoja tietoja uudestaan ennen vuoden vaihdetta. Tiedot tulee täyttää kuitenkin uudestaan viimeistään vuoden alussa, uuden verokortin saavuttua.

Ilmoitamme kaikki maksut tulorekisteriin, josta voit katsoa omat tietosi. Näet ne kirjautumalla tulorekisteriin ja mene omiin tietoihisi -> Omat tulotiedot -> Ilmoitukset.

 

Huomaathan, ettet enää tarvitse pdf -tiedostoja tuloista Kelaa varten sillä Kela hakee tarvittavat tiedot itse tulorekisteristä:
Kela hyödyntää etuushakemusten käsittelyssä tulorekisterin tietoja. Kun Kela saa palkkatiedot tulorekisteristä, asiakkaan ei tarvitse liittää hakemukseensa erillistä tuloselvitystä. (Lähde: Kela)

Palkkionmaksupäivät

Asiakaskyselyt:
Korvaus maksetaan kerran kuukaudessa, tehtävän lähetyksestä seuraavan kuukauden 15. päivä tai sitä lähimpänä olevana pankkipäivänä. Esimerkiksi jos teet tehtävän tammikuussa niin palkkio maksetaan helmikuun 15. päivä.

 

Mystery Shopping ja muut tutkimukset:
Korvaus maksetaan kerran kuukaudessa, tutkimuksen loppumisesta, seuraavan kuukauden 15. päivä tai sitä lähimpänä olevana pankkipäivänä. Esimerkiksi siis jos tutkimuksen tutkimusaika loppuu helmikuussa niin palkkio maksetaan maaliskuun 15. päivä, riippumatta siitä, milloin olet tehnyt tutkimuksen.

Miksi sähköpostin tulee olla kaikkialla sama?

Kohdennamme palkkionmaksun sähköpostin avulla, joten jos olet palauttanut raportin eri sähköpostilla niin ohjelmamme ei osaa yhdistää palkkionmaksutietoja oikeaan henkilöön. Kirjoitathan siis sähköpostin aina huolellisesti. Esim. “.con”, “,com” ja “.fo” ovat yleisiä virheitä, joiden takia palkkiota ei voida maksaa.

 

Jos haluat vaihtaa sähköpostisi, olethan yhteydessä meihin Buenno-viestin kautta.

Asiakaskyselyt ja Mystery Shopping 

Kartallamme näet kahdenlaisia tehtäviä: Asiakaskyselyjä ja Mystery Shopping -tehtäviä.

Asiakaskyselyt ovat kevyempiä kyselytehtäviä, joihin ei ilmoittauduta erikseen. Voit suorittaa kyselyt milloin vain itsellesi sopivana aikana. Asiakaskyselyt tunnistat vihreästä karttamerkistä.

Mystery Shopping tehtävät ovat hieman vaativampia tutkimustehtäviä. Mystery Shopping tehtäviin osallistuaksesi sinun tulee ensin hakea paikkaa. Mystery Shopping tehtävät tunnistat sinisestä karttamerkistä.

 

Usein kysytyt kysymykset – Asiakaskyselyt

Saanko tehdä samaan myymälään useamman tehtävän?

Kyllä saat, ellei sitä erikseen kielletä.

 

Voit tehdä saman tehtävän yhteen myymälään useamman kerran. Et kuitenkaan saa vierailla samassa myymälässä kahta kertaa saman päivän aikana.

Mistä tiedän, onko tehtävä vielä auki?

Klikkaa karttamerkistä “Klikkaa lisätiedot tai hae paikkaa”. Mikäli pääset lomakkeelle, niin tehtävä on auki 🙂

 

Kun käyttäjä siirtyy lomakkeella täyttämään vastausta – tehtävä lukkiutuu eivätkä muut käyttäjät pääse enää raportille. Näin ollen mikäli tehtäviä on jäljellä vain 1 – vain yksi käyttäjä pääsee tekemään sen.

Miten voin tehdä tehtävän?

Voit tehdä Asiakaskysely-tehtävän klikkaamalla kartalta haluamaasi tehtävää ja klikkaamalla “Lue lisää tai hae paikkaa” -linkkiä karttamerkissä.

 

Tämän jälkeen lue lyhyt ohjeistus käynnille ja voit siirtyä myymälään / ravintolaan. Kun siirryt raportointilomakkeella eteenpäin, tehtävä lukittuu sinulle. Voit täyttää lomaketta samalla kuin vierailet tutkimuskohteessa – kuitenkin niin, ettei henkilöstö sitä huomaisi.

Voinko varata tehtävän?

Voit varata tehtävän, mutta vain muutamaksi minuutiksi.

 

Avaa tehtävälomake ja voit siirtyä kohtaan “Olen siirtymässä ravintolaan ja haluan varata tehtävän itselleni”. Tämän jälkeen tehtävä on lukittu sinulle eivätkä muut käyttäjät pääse lomakkeelle. Huomaathan, että tehtävä pysyy varattuna vain niin kauan kuin Buennon sovellus / selain pysyy avoimena.

Kuinka toimin tehtävien aikana?

Toimiminen testisasiakkaana on kuin kävisit normaalisti ostoksilla, mutta kiinnität asioidessasi tarkemmin huomioita tiettyihin valmiiksi määriteltyihin seikkoihin.

 

Asiakaskyselytutkimuksissa on lyhyt ohjeistus ennen raportointilomaketta, joissa kerrotaan myös mihin sinun tulee kiinnittää huomiota. Kyselyiden idea on kuitenkin se, että voit täyttää kyselyt samalla kun vierailet myymälöissä oman tarpeesi pohjalta joten voit toimia niin kuin normaalisti toimisitkin.

Pitääkö minun ostaa mitään myymälästä / ravintolasta?

Lähtökohtaisesti kyllä. Tarkista myös poikkeukset kyselykohtaisista ohjeista

 

Asiakaskyselyissä kassan testaus on usein yksi testattavista kriteereistä, joten kyllä sinun tulee ostaa tuote. Näistä ostoksista emme maksa ostosrahaa, vaan esimerkiksi ravintola- / kahvilatutkimuksissa ideana on, että saat palautettasi vastaan osan ostoksen hinnasta takaisin.

Mistä tiedän, tuliko vastaukseni perille?

Meillä on käytössä lomakkeen välitallennus sivunvaihtojen yhteydessä. Tämä tarkoittaa sitä, että joka kerta kun siirryt lomakkeella seuraavalle sivulle, edellisten sivujen vastaukset tallentuvat meille. Eli vaikka sivu sulkeutuisi kesken kaiken, vastauksesi ovat meillä tallessa.

 

Mikäli huomaamme keskeneräisen vastauksen, olemme yhteydessä sähköpostiisi, jonka syötät ensimmäisessä kentässä 🙂

Mistä tiedän, onko vastaukseni hyväksytty?

Oletus on, että vastauksesi on hyväksytty kun se saapuu meille 🙂 Emme siis ilmoita erikseen hyväksytyistä vastauksista.

Ilmoitamme kuitenkin aina, mikäli vastauksessasi on puutteita tai mikäli sitä ei syystä tai toisesta voida hyväksyä.

Miksi Asiakaskyselyistä maksetaan vähemmän?

Kyselyiden idea on, että tekijä saa esimerkiksi kahvilakäynnin hinnan (tai osan siitä) takaisin antamalla mielipiteensä palvelukokemuksesta.

 

Asiakaskyselyt ovat huomattavasti lyhyemmät ja kevyemmät, kuin Mystery Shopping tutkimukset, eikä niihin tarvitse erikseen valmistautua. Myös osallistuminen on helpompaa, sillä tekijä voi valita mieluisat paikat itse ilman ilmoittautumista ja tehdä kyselyn silloin kun se itselleen parhaiten sopii.

Usein kysytyt kysymykset – Mystery Shopping

Olen ilmoittautunut tutkimukseen. Mistä tiedän, onko minut valittu?

Ilmoitamme tutkimukseen valinnasta aina Buenno -viestillä, josta tulee myös ilmoitus sähköpostiin. Valinta tehdään yleensä 1-3 arkipäivän sisällä. Tarkistathan siis että Buennon sähköpostit tulevat perille.

 

Ilmoitamme ainoastaan tutkimukseen valituille henkilöille. Mikäli sinua ei siis tällä kertaa valittu tutkimukseen, emme ilmoita tästä erikseen. Yhtä tutkimuspaikkaa kohden tulee useita ilmoittautumisia, joten mikäli valinta ei tällä kertaa osunut kohdallesi aktiivisesti ilmoittautumalla voit parantaa mahdollisuuksiasi tulla valituksi.

Olen ilmoittautunut useaan tutkimukseen, eikä minua ole valittu. Mistä tämä johtuu?

Valintaan vaikuttaa seuraavat asiat:

1) Oletko täyttänyt lisätietoja itsestäsi
Varmista, että olet täyttänyt itsestäsi pyydetyt lisätiedot. Ilman lisätietoja sinua ei voida valita tutkimukseen. Tiedot voit täyttää täältä sivun lopusta.
2) Henkilökohtainen Buenno- arvosanasi.
Arvioimme kaikki tehdyt tutkimukset. Mikäli olet aiemmin suoriutunut heikosti tehtävistä, tai olet ilmoittautunut tutkimukseen mitä et ole suorittanut ohjeiden mukaan, keskiarvosi laskee. Emme lähtökohtaisesti ota tutkimukseen mukaan heikompia tekijöitä. Myös tehtävään ilmoittautuminen ja sen vastaanottamatta jättäminen laskee keskiarvoa.
3) Aiemmin tehdyt tehtävät
Mikäli olet tehnyt tehtävän kyseiseen liikkeeseen kuluvan vuoden aikana, emme välttämättä valitse sinua uudelleen, jotta et paljastuisi testaajaksi. Tässä otetaan kuitenkin huomioon myymälän koko ja tehtävän laajuus (isoissa myymälöissä on mahdollista tehdä tehtävä useampaan kertaan vuoden aikana)
4) Toimeksiantajan toive testaajan profiilista
Saamme aina toimeksiantajalta kuvauksen testaajan profiilista ja jos et sovi profiiliin niin emme myöskään voi valita sinua tehtävään.
5) Tehtävään on ilmoittautunut enemmän ihmisiä kuin voimme ottaa mukaan
Yhtä tutkimuspaikkaa kohden tulee parhaimmillaan kymmeniä ilmoittautumisia. Suorittamalla tehtävät ohjeiden mukaan ja aktiivisesti ilmoittautumalla parannat mahdollisuuksiasi tulla valituksi.

Jos haen tehtävään, olenko velvoitettu osallistumaan? Kuinka ilmoitan mahdollisesta peruutuksesta?

Kyllä, olet velvoitettu osallistumaan tutkimukseen, jos olet siihen hakenut.

Kun haet tehtävää ja sinut on valittu siihen, olet velvollinen suorittamaan tutkimuksen sovitussa aikataulussa. Kun sinut on valittu tehtävään, sinun tulee vastaanottaa se. Mikäli tehtävää ei vastaanoteta, sinulle merkitään Buenno-tasoksi 1 ja sinut poistetaan tutkimuksesta.

Mikäli et pätevästä syystä pystykään suorittamaan tehtävää, ole tutkimuksen yhteyshenkilöön välittömästi yhteydessä joko puhelimitse tai Buenno -viestillä. Peruutukset käsitellään tapauskohtaisesti, mutta ilman pätevää syytä tehty peruutus johtaa arvosanaan 1 ja useampi peruutettu tehtävä voi johtaa tilin poistamiseen.

Mitä tarkoittaa palkkion yhteydessä maksettava bonus ja kuka sen saa?

Palkkio koostuu peruspalkkiosta ja sen päälle maksettavasta bonuksesta sekä joissakin tapauksissa ostokorvauksista. Lähtökohtaisesti bonus on käytössä kaikissa Mystery Shopping -tutkimuksissa.

Bonus koostuu kahdesta osasta: Ohjeiden noudattamisesta sekä raportin tasosta. Molemmista osioista on mahdollista saada 5€ bonus, eli 10€ yhteensä. Raportin tasoa arvioidessa huomioidaan mm. kirjoitusvirheiden määrä sekä kuinka sujuvaa teksti on. Tarkemmat kriteerit ja ohjeet bonuksen saamiseen saat myöhemmin, mikäli sinut valitaan mukaan tutkimukseen.

Jos kuitenkin noudatat käynnillä antamiamme ohjeita, kirjoitat raportille selkeää suomen kieltä ilman kirjoitusvirheitä ja teet kaiken annetussa aikataulussa, bonus on helppo saada 🙂

Kuinka toimin tutkimuskäynnillä?

Toimiminen testisasiakkaana on kuin kävisit normaalisti ostoksilla, mutta kiinnität asioidessasi tarkemmin huomioita tutkimusohjeissa määriteltyihin seikkoihin. Nämä ohjeet saat mikäli sinut valitaan tutkimukseen. Haasta itsesi asiakaspalvelutilanteissa ja heittäydy parhaasi mukaan asiakkaan rooliin.

Sinun ei tarvitse olla hankala asiakas tai pumpata myyjästä tietoja. Voit olla oma itsesi ja innostuakin tehtävistä ja tuotteista!

Pitääkö minun oikeasti ostaa tuote?

Lähtökohtaisesti testikäynnillä ostoksen tekemistä ei edellytetä (poikkeuksena tutkimukset, joissa testaaja saa erikseen ostosrahan tätä varten). Koska ostopäätöksen kysyminen on kuitenkin lähes aina erittäin tärkeä tutkimuskriteeri, tulee sinun rohkeasti esittää olevasi ostamassa tuotetta. Anna myyjän koittaa myydä tuotetta ja pidä roolisi loppuun saakka.

Toivottavasti sait vastaukset kysymyksiisi! Jos mieleesi tuli yllä olevien lisäksi hyödyllinen kysymys, jonka voisimme lisätä Q&A-osioon, laita siitä meille viestiä!