fbpx

Q&A - Yleisimmät kysymykset ja vastaukset

Toimeksiantokuva

Tehtävänäsi on testiasiakkaana toimiminen Mystery Shopping tutkimuksissa, Asiakaskyselyissä ja mahdollisissa muissa mittaustehtävissä. Sinulla on oikeus päättää mihin tutkimukseen ilmoittaudut, mutta ilmoittautuminen tutkimukseen on sitova. Sinun ja Buennon välille ei synny työsuhdetta, vaan toimeksiantosuhde.

Toimeksiantosopimus kuitataan hyväksytyksi rekisteröidyttäessä. Sinulla on asiakkaitamme kohtaan salassapitovelvollisuus, etkä saa kertoa tutkimuksen sisällöstä tai vastaavasta kenellekkään muulle kuin Buennolle.

Siirry Q&A kysymyksiin:

 

 

 

Palkkionmaksu yleisesti

Toimeksiantosuhteesta maksetaan palkkio, joka on työkorvausta. Työkorvaus määräytyy toimeksiannon mukaan ja siitä ilmoitetaan tehtäväkohtaisesti erikseen. Korvaus koostuu tehtävästä riippuen peruspalkkiosta ja mahdollisista bonuksista. Toimeksiannoista ei makseta erikseen esimerkiksi kilometrikorvausta, vaan palkkio sisältää myös mahdolliset matkakustannukset.

Toimeksiantojen yhteydessä voi olla maininta “ostosraha”. Ostosraha korottaa tutkimuksen palkkiota, se ei kuitenkaan ole kulukorvaus, joten siitä pidätetään ennakonpidätys. Ostosraha on lähtökohtaisesti aina korkeampi kuin myymälän edullisimmat ostokset. Esimerkiksi ostorahan ollessa 10 euroa, voit tehdä ostoksen sitä edullisemmasta tuotteesta ja palkkio kasvaa 10 euron ostosrahalla.

Asiakaskyselyt:
Korvaus maksetaan kerran kuukaudessa, kyselyn lähetyksestä seuraavan kuukauden 15. päivä sitä lähimpänä olevana pankkipäivänä. Esimerkiksi siis jos kyselyn tammikuussa niin palkkio maksetaan helmikuun 15. päivä.

Mystery Shopping:
Korvaus maksetaan kerran kuukaudessa, tutkimuksen loppumisesta, seuraavan kuukauden 15. päivä sitä lähimpänä olevana pankkipäivänä. Esimerkiksi siis jos tutkimuksen tutkimusaika loppuu helmikuussa niin palkkio maksetaan maaliskuun 15. päivä, riippumatta siitä, milloin olet tehnyt tutkimuksen.

Teemme ennakonpidätyksen ilmoittamasi veroprosentin mukaisesti. Sinun ei tarvitse ilmoittaa kerryttämiäsi korvauksia erikseen, esimerkiksi verotuksessa. Työkorvaus ei kerrytä eläkettä eikä siitä makseta sosiaaliturvamaksua. Pääset ilmoittamaan tietosi palkkionmaksuun kirjautumalla ja muokkaamalla omia tilitietojasi.

Maaliskuusta 2020 emme enää toimita laskelmaa maksetuista palkkioista sähköpostiin. Ilmoitamme kaikki maksut tulorekisteriin, josta voit katsoa omat tietosi. Näet ne kirjautumalla tulorekisteriin ja mene omiin tietoihisi -> Klikkaa Omat tulotiedot -> Ilmoitukset.

Huomaathan, ettet enää tarvitse pdf -tiedostoja tuloista Kelaa varten sillä Kela hakee tarvittavat tiedot itse tuloreksiteristä:
Kela hyödyntää etuushakemusten käsittelyssä tulorekisterin tietoja. Kun Kela saa palkkatiedot tulorekisteristä, asiakkaan ei tarvitse liittää hakemukseensa erillistä tuloselvitystä. (Lähde: Kela)

 

Mystery Shopping ja Asiakaskyselyt

Kartallamme näet kahdenlaisia tehtäviä: Buenno Asiakaskyselyjä ja Buenno Mystery Shopping -tehtäviä. Asiakaskyselyt ovat kevyempiä kyselytehtäviä, joihin ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Voit suorittaa kyselyt milloin vain itsellesi sopivana aikana. Voit myös katsoa ohjeistuksen etukäteen ennen myymälään menemistä klikkaamalla linkkiä. Asiakaskyselyihin on usein rajoitettu vastausmäärä, jonka täyttyessä lomake sulkeutuu automaattisesti.

Mystery Shopping tehtävät ovat hieman vaativampia tutkimustehtäviä, joihin tulee valmistautua lukemalla ohjeet ja vierailla myymälässä määrätyllä aikavälillä. Mystery Shopping tehtäviin osallistuaksesi sinun tulee ensin hakea paikkaa. Klikkaa karttamerkissä olevaa linkkiä ja valitse tutkimus, johon haluat osallistua. Mikäli sinut valitaan tutkimukseen, sinulle ilmoitetaan siitä muutaman päivän sisällä.

Miksi sähköpostin tulee olla kaikkialla sama?

Kohdennamme palkkionmaksun sähköpostin avulla, joten jos olet palauttanut raportin eri sähköpostilla niin emme osaa yhdistää palkkionmaksutietoja oikeaan henkilöön. Jos haluat vaihtaa sähköpostia, olethan yhteydessä meihin chatin kautta.

 

Q & A Mystery Shopping

PERUSTIETOA MYSTERY SHOPPINGISTA

Mystery shopping on menetelmä, jolla voidaan mitata erilaisten palveluympäristöjen toimivuutta, siisteyttä ja viihtyisyyttä. Useimmiten menetelmää kuitenkin käytetään, kun halutaan mitata yrityksen asiakaspalvelun tasoa. Koulutetut testiasiakkaat kiertelevät myymälöissä kuin olisivat oikeasti ostoksilla ja havainnoivat myyjien toimintaa ennalta määritettyjen kriteerien pohjalta. Näin yrityksissä saadaan tarkkaa tietoa palveluprosessin eri vaiheiden toteutumisesta.

Q: Olen ilmoittautunut tutkimukseen. Mistä tiedän, onko minut valittu?

A: Ilmoitamme tutkimukseen valinnasta aina Buenno -viestillä, josta tulee myös ilmoitus sähköpostiin.

Ilmoitamme ainoastaan tutkimukseen valituille henkilöille. Mikäli sinua ei siis tällä kertaa valittu tutkimukseen, emme ilmoita tästä erikseen. Yhtä tutkimuspaikkaa kohden tulee useita ilmoittautumisia, joten mikäli valinta ei tällä kertaa osunut kohdallesi aktiivisesti ilmoittautumalla voit parantaa mahdollisuuksiasi tulla valituksi.

 

Q: Olen ilmoittautunut useaan tutkimukseen, eikä minua ole valittu. Mistä tämä johtuu?

A: Valintaan vaikuttaa kolme asiaa: Se, oletko täyttänyt lisätietoja itsestäsi vai et, toimeksiantajan toive testaajan profiilista sekä henkilökohtainen Buenno- tutkimusten arvosanasi.

Varmista, että olet täyttänyt itsestäsi pyydetyt lisätiedot. Ilman lisätietoja sinua ei voida valita tutkimukseen. Tiedot voit täyttää täältä sivun lopusta.

Saamme aina toimeksiantajalta kuvauksen testaajan profiilista ja jos et sovi profiiliin niin emme myöskään voi valita sinua tehtävään.

Arvioimme kaikki tehdyt tutkimukset. Mikäli olet aiemmin suoriutunut heikosti tehtävistä, tai olet ilmoittautunut tutkimukseen mitä et ole suorittanut ohjeiden mukaan, keskiarvosi laskee. Emme lähtökohtaisesti ota tutkimukseen mukaan heikompia tekijöitä.

Yhtä tutkimuspaikkaa kohden tulee parhaimillaan kymmeniä ilmoittautumisia. Suorittamalla tehtävät ohjeiden mukaan ja aktiivisesti ilmoittautumalla voit parantaa mahdollisuuksiasi tulla valituksi.

 

Q: Jos ilmoittaudun tutkimukseen, olenko velvoitettu osallistumaan? Kuinka ilmoitan mahdollisesta peruutuksesta?

A: Kyllä, olet velvoitettu osallistumaan tutkimukseen, jos olet siihen ilmoittautunut.

Kun ilmoittaudut tutkimukseen ja sinulle on tullut valinnasta kertova sähköposti, olet velvollinen suorittamaan tutkimuksen sovitussa aikataulussa. Mikäli tutkimustehtävän vastaanotettuasi et pätevästä syystä pystykään suorittamaan tehtävää, ole tutkimuksen yhteyshenkilöön välittömästi yhteydessä joko puhelimitse tai Buenno -viestillä. Peruutukset käsitellään tapauskohtaisesti, mutta ilman pätevää syytä tehty peruutus voi johtaa tilin poistamiseen.

 

Q: Kuinka toimin tutkimuskäynnillä?

A: Toimiminen testisasiakkaana on kuin kävisit normaalisti ostoksilla, mutta kiinnität asioidessasi tarkemmin huomioita tutkimusohjeissa määriteltyihin seikkoihin. Nämä ohjeet saat mikäli sinut valitaan tutkimukseen. Haasta itsesi asiakaspalvelutilanteissa ja heittäydy parhaasi mukaan asiakkaan rooliin. Muista kuitenkin, ettei asiakaspalvelutilanne saa vaikuttaa liian valmistellulta, ettei palvelutilanne vaikuta erikoiselta etkä paljastu testiasiakkaaksi. Älä ohjaa tilannetta itse liikaa vaan pyri ottamaan hieman odottavampi rooli ja anna myyjän johtaa keskustelua. Ole kuitenkin reippaasti oma itsesi.

 

Q: Pitääkö minun oikeasti ostaa tuote?

A: Lähtökohtaisesti testikäynnillä konkreettista ostoksen tekemistä ei edellytetä (poikkeuksena tutkimukset, joissa testaaja saa erikseen ostosrahan tätä varten). Koska ostopäätöksen kysyminen on kuitenkin lähes poikkeuksetta erittäin tärkeä tutkimuskriteeri, tulee sinun rohkeasti esittää olevasi ostamassa tuotetta. Älä siis missään vaiheessa sano myyjälle, että olet vain katselemassa. Anna myyjän koittaa myydä tuotetta ja pidä roolisi loppuun saakka. Ole avoin myös lisämyynnille.

 

 

Q&A – Asiakaskyselyt

Q: Saanko suorittaa saman ketjun useamman kyselyn?

A: Kyllä saat.

Saman ketjun kyselyitä voi suorittaa kaikkiin ketjun myymälöihin. Et kuitenkan saa vierailla samassa myymälässä kahta kertaa saman päivän aikana.

 

Q: Kuinka toimin tutkimuskäynnillä?

A: Toimiminen testisasiakkaana on kuin kävisit normaalisti ostoksilla, mutta kiinnität asioidessasi tarkemmin huomioita tiettyihin valmiiksi määriteltyihin seikkoihin.

Asiakaskyselytutkimuksissa on lyhyt ohjeistus ennen raportointilomaketta, joissa kerrotaan myös mihin sinun tulee kiinnittää huomiota. Kyselyiden idea on kuitenkin se, että voit täyttää kyselyt samalla kun vierailet myymälöissä oman tarpeesi pohjalta joten voit toimia niin kuin normaalisti toimisitkin. Ole siis reippaasti oma itsesi, mutta huomioi raportilla kysytyt asiat.

 

Q: Pitääkö minun ostaa mitään myymälästä?

A: Lähtökohtaisesti kyllä. Tarkista myös poikkeukset

Asiakaskyselyissä kassan testaus on usein yksi testattavista kriteereistä, joten kyllä sinun tulee ostaa tuote. Näistä ostoksista emme myöskään maksa ostosrahaa, vaan esimerkiksi ravintola- / kahvilatutkimuksissa ideana on, että saat palautettasi vastaan osan ostoksen hinnasta takaisin.

 

Q: Miksi Asiakaskyselyistä maksetaan vähemmän?

A: Kyselyiden idea on, että tekijä saa esimerkiksi kahvilakäynnin hinnan takaisin antamalla mielipiteensä palvelukokemuksesta. Asiakaskyselyt ovat huomattavasti lyhyemmät ja kevyemmät, kuin Mystery Shopping tutkimukset, eikä niihin tarvitse erikseen valmistautua. Myös osallistuminen on helpompaa, sillä tekijä voi valita mieluisat paikat itse ilman ilmoittautumista ja tehdä kyselyn silloin kun se itselleen parhaiten sopii.

 

 

Toivottavasti sait vastaukset kysymyksiisi! Jos mieleesi tuli yllä olevien lisäksi hyödyllinen kysymys, jonka voisimme lisätä Q&A-osioon, laita siitä meille Buenno viestiä!